تصور کنید بتوانید همین موبایلی را که در دست دارید و احتمالا دارید این مقاله را با آن می‌خوانید، به عنوان ردیاب خودرو استفاده کنید. استفاده از موبایل به عنوان ردیاب خودرو به امری عادی تبدیل شده است. قیمت بالای خودروها باعث شده است که افراد و مالکان آنها به دنبال روش‌هایی برای جلوگیری از دزدیده شدن خودروها باشند و از ابزارها و گجت‌های مخصوص استفاده کنند.

با خواندن این مقاله جواب سوال‌های زیر را خواهید گرفت:

  • واقعا می‌توان از موبایل برای موقعیت یابی استفاده کرد؟
  • مزایا و معایب استفاده از تلفن همراه به عنوان ردیاب خودرو چیست؟
  • برای گوشی‌های اندرویدی این امکان فراهم است؟
  • برای کاربران ios چطور؟

3 روش استفاده از موبایل به عنوان ردیاب خودرو:

روش‌های استفاده از موبایل به عنوان ردیاب خودرو بسیار متنوع هستند. اما به طور کلی از سه روش می‌توان استفاده کرد. در این جا ما به شما این سه روش را اعلام می‌کنیم. انتخاب این روش‌ها به شما بستگی دارد.

روش اول: از اپلیکیشن های ردیابی مخصوص استفاده کنید

امروزه از برنامه‌های زیادی برای ردیابی گوشی‌های تلفن همراه استفاده می شود. اصل کار این اپلیکیشن ها برای مراقبت از گوشی تلفن همراه و همچنین کودکان و نوجوانان بود تا در هر لحظه والدین از محل حضور فرزندان خود مطلع باشند. اما کم کم دامنه فعالیت این اپلیکیشن‌ها گسترش پیدا کرد. امروزه از این برنامه‌های ردیابی برای ردیابی خودرو استفاده می‌شود.

روش کار با این اپلیکیشن‌ها و استفاده از موبایل به عنوان موقعیت‌یاب بسیار ساده است. در ابتدا شما باید روی گوشی موبایلی که قرار است در خودرو قرار گیرد یک برنامه نصب کنید. برای استفاده از این برنامه‌ها باید یک حساب کاربری ایجاد کنید. اپلیکیشن موقعیت جغرافیایی را با استفاده از جی پی اس موبایل دریافت می‌کند و این اطلاعات را به سرور خود ارسال می‌کند.

حال شما می‌توانید از طریق سایت این اپلیکیشن به حساب کاربری خود در سرور متصل شوید و محل دقیق گوشی تلفن همراه و خودرو را در نقشه سرور مشاهده کنید.

در نتیجه می‌توانید با استفاده از این اپلیکیشن‌ها به راحتی خودروی خود را ردیابی کنید. البته برخی از ارائه دهنده‌های این اپلیکیشن‌ها این برنامه را پولی ساخته‌اند و شما برای استفاده از تمامی خدمات آن باید مبلغی را به صورت ماهانه پرداخت کنید. در این بین برخی از اپلیکیشن‌ها نیز به صورت رایگان به شما خدمات ارائه می‌دهند.

روش دوم: از حساب کاربری تان در گوگل استفاده کنید

امروزه حجم زیادی از گوشی‌های تلفن همراه موجود در دنیا را گوشی‌های اندرویدی تشکیل می‌دهند. در این گوشی‌ها برای استفاده از خدمات اندرویدی و نصب برنامه‌ها نیاز به حساب کاربری جیمیل است. در نتیجه تقریبا روی تمامی گوشی های اندرویدی، یک جیمیل نصب و فعال است.

ردیابی خودرو با حساب جیمیل
استفاده از گوگل مپ برای ردیابی

در این روش شما باید به گوگل اجازه ردیابی حساب کاربری خود را بدهید. گوگل نیز با استفاده از نرم افزار جی پی اس می‌تواند موقعیت لحظه‌ای حساب کاربری و گوشی تلفن همراه را ردیابی کند. گوگل یکی از بهترین نقشه‌ها و برنامه‌های ردیابی را تحت عنوان گوگل مپ در اختیار دارد و در نتیجه می‌تواند به راحتی محل فعلی حساب‌های کاربری خود را مشخص کند.

اگر از این روش می‌خواهید استفاده کنید در سایت یوتیوب این عبارت‌ها را جستجو کنید:

  • Track with Google
  • Track your friends with Google maps live tracking
  • Tracking with Google mobile

گوشی‌های تلفنی اندروید قابلیت تحت عنوان Find my device قرار دارد که گوگل توسط آن می‌تواند دستگاه‌های اندرویدی را ردیابی کند. البته برای اینکار باید حتما اینترنت گوشی و جی پی اس آن فعال باشد. شما می‌توانید وارد سایت Find my device گوگل شده و با وارد کردن حساب کاربری و رمز عبور خود به راحتی گوشی یا ابزار اندرویدی خود را پیدا کنید.

روش سوم: بدون نصب برنامه از امکانات موبایل تان استفاده کنید

برحسب گوشی شما که اندروید باشد یا ios به شما توضیحات لازم را می‌دهیم.

ردیابی با ios

تمام گوشی‌های آیفون قابلیت ردیابی دارند. حتی نسخه‌های قدیمی ios هم این امکان ویژه را برای مشتریان آیفون فراهم کرده است. در واقع این امکان برای این است که وقتی موبایل سرقت می‌شود یا گم می‌شود بتوان آن را پیدا کرد. ولی از این امکان برای ردیابی خودرو هم می‌توان استفاده کرد.

برای موقعیت‌یابی باید در ابتدا قابلیت ردیابی را در گوشی های آیفون فعال کرد. سپس قابلیت پیدا کردن گوشی آیفون از طریق سرور ابری را فعال کنید. برای اینکار باید در ابتدا اپل آیدی و رمز عبور را وارد کرده و سپس گزینه “Find my I phone را روشن کنید.

حال برای ردیابی گوشی آیفون کافی است که وارد سایت “I Cloud ” شوید و نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید. در نتیجه به راحتی می‌توانید محل قرار گیری گوشی آیفون و خودروی خود را مشخص و آن را ردیابی کنید.

ردیابی با گوشی اندروید

در موبایل‌ها سخت افزار جی پی اس قرار داده شده است و شما می‌توانید به راحتی و با استفاده از یک گوشی تلفن همراه به نقشه های ماهواره‌ای متصل شوید. حتی می‌توانید محل استقرار خودتان را روی این نقشه‌ها مشخص کنید. به همین دلیل موبایل‌ها به عنوان ابزاری برای مسیریابی استفاده می‌شوند.

در این بین استفاده از موبایل به عنوان ردیاب در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است. تلفن‌های همراه نسبت به ابزارهای ردیابی ممکن است ارزان‌تر باشند و به راحتی می‌توانند با استفاده از جی پی اس محل دقیق خودرو را نشان دهند. با این حال استفاده از موبایل به عنوان ردیاب به این راحتی‌ها هم نیست و مشکلات خاص خود را دارد.

مراحل:

  1. برای تبدیل گوشی موبایل به ردیاب خودرو به بخش تنظیمات موبایلتان بروید.
  2. روی “Lock screen” و “Security” کلیک کنید.
  3. روی سایر تنظیمات امنیتی کلیک کنید. (این مرحله ممکن است بسته به دستگاه خاص و نسخه Android شما غیرضروری باشد.)
ردیابی با گوشی اندروید
وارد تنظیمات خود شوید
  1. حال روی برنامه‌های سرپرست دستگاه کلیک کنید. (این مرحله بسته به دستگاه خاص و نسخه Android شما ممکن است Administrator دستگاه باشد.)
  2. گزینه “Find My device” را انتخاب کنید.
ردیابی با گوشی اندروید
Find My device را انتخاب کنید
  1. روی فعال کردن کلیک کنید.
ردیابی با گوشی اندروید
Find My device را فعال کنید

نکته: به دلیل نسخه‌های متفاوت اندروید ممکن است مراحل در موبایل شما کمی تفاوت داشته باشد. اما با یادگیری ساختار کار می‌توانید ردیابی به کمک موبایل را به راحتی روی هر مدل اندروید انجام دهید.

روش 3+1: سایت mocospy

صادقانه بخواهم بگویم این روش را خودم شخصا تست نکرده‌ام. اما در انجمن های وب انگلیسی خیلی درباره آن صحبت می‌کردند. راهکاری که در خیلی از انجمن‌ها مطرح بود، این است که از سایت mocospy استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید.

ردیابی با سایت mocospy
از سایت mocospy نیز می توانید با گوشی خود ردیابی کنید

 

آیا استفاده از موبایل به عنوان ردیاب (به صورت عملی)، شدنی است؟

خیلی خلاصه بخواهیم بگوییم، بله؛ استفاده از موبایل به عنوان ردیاب خودرو به راحتی امکان پذیر است. فقط کافی است که گوشی تلفن همراه روشن بوده و یک سیم کارت با اینترنت مناسب در داخل آن قرار گرفته و اینترنت همراه موبایل هم روشن باشد. در نتیجه شما می‌توانید هر جا که خودرو رفت محل آن را روی گوشی یا رایانه خودتان به راحتی مشخص کنید.

البته پیشنهاد می‌کنیم تا آخر مقاله همراه ما باشید، در ادامه معایب و مزایای این کار را بررسی می‌کنیم. شاید با بررسی معایب به این نتیجه برسید که این کار را نکنید بهتر خواهد بود.

این کار به راحتی و با استفاده از جی پی اس داخلی موبایل‌ها امکان پذیر است. در حقیقت ساز و کار جی پی اس موبایل با جی پی اس های نظامی و حتی جی پی اس هایی که روی خودرو ها قرار می‌گیرد یکی است و از یک ماهواره برای دریافت و ارسال اطلاعات استفاده می‌کنند.

پس می‌توان گفت که استفاده از موبایل به عنوان ردیاب خودرو در عمل امکان پذیر است. البته اگر هزینه اینترنت، گوشی تلفن همراه و مشکلات بعد از آن را می‌توانید تحمل کنید.

معایب استفاده از موبایل به عنوان ردیاب

همانطور که گفتیم در عمل این کار ممکن است. اما معایبی دارد که بهتر است از آن‌ها خبر داشته باشید.

  • تمام شدن شارژ باتری: باتری گوشی‌های تلفن همراه هوشمند به سرعت خالی می‌شوند و مرتبا باید این گوشی‌ها به شارژ باشند. گوشی‌های خاموش امکان ردیابی ندارند.
  • روشن بودن همیشگی اینترنت: برای استفاده از موبایل به عنوان ردیاب این نکته را باید به یاد داشته باشید که اینترنتی گوشی تلفن همراه باید همیشه روشن باشد. همین امر می‌تواند باعث تمام شدن حجم اینترنت سیم کارت شما شود.
  • روشن بودن جی پی اس تلفن: برای استفاده از موبایل به عنوان ردیاب جی پی اس تلفن همراه باید همیشه روشن باشد. این به معنی زودتر خالی شدن باتری است.
  • قیمت بالای گوشی تلفن همراه: استفاده از موبایل به عنوان ردیاب در سال‌های قبل ممکن بود مقرون به صرفه باشد. اما در سال‌های اخیر گوشی های تلفن همراه به شدت گران شده‌اند و در نتیجه استفاده از این گوشی‌ها به عنوان ردیاب عملا صرفه اقتصادی ندارد.
  • عدم دسترسی به خودرو و اطلاعات آن: در واقع استفاده از موبایل به عنوان ردیاب می‌تواند امکان پذیر باشد اما این ردیاب فقط محل خودرو را نشان می‌دهد و شما به خودرو دسترسی نخواهید داشت. این در حالی است که با استفاده از ردیاب خودرو شما می‌توانید خودرو را خاموش کرده و یا برق آن را قطع کنید؛ درب ها را قفل و یا ده ها کار دیگر انجام دهید.

    معایب ردیابی با گوشی موبایل
    بهتر است از ردیاب حرفه ای برای موقعیت یابی خودرو خود استفاده کنید.

مزایای استفاده از موبایل به عنوان ردیاب

از موبایل به عنوان ردیابی خودرو می‌توان استفاده کرد اما این ردیابی عملا مزیتی نسبت به ردیاب‌های حرفه‌ای ندارد. شاید تنها بتوان گفت که قیمت گوشی موبایل نسبت به یک ردیاب خودرو ارزان‌تر است اما در عمل کارایی یک ردیابی خودرو را ندارد.

استفاده از موبایل به عنوان ردیاب تنها باعث می‌شود که شما لوکیشن خودرو را در اختیار داشته باشید اما اگر گوشی تلفن همراه خاموش شود و یا آنتن دهی منطقه از بین برود و یا سارق گوشی موبایل را پیدا کنند عملا فرآیند ردیابی خودرو امکان پذیر نخواهد بود.

اگر بتوانید یک گوشی موبایل ارزان برای این کار اختصاص دهید شاید بتوان یک راه به صرفه تر نام برد. اما پیشنهاد کلی ما این است که گوشی موبایلی را که می خواهید برای این کار اختصاص دهید را بفروشید و با خرید ردیاب خودرو به خوبی از وسیله نقلیه خود مواظبت کنید.

برای استفاده از ردیاب‌های با کیفیت و هوشمند می‌توانید از محصولات نیکان جی پی اس دیدن فرمایید. نیکان جی پی اس شامل انواع ردیاب اشخاص و ردیاب خودرو (به عنوان مثال ردیاب آهنربایی) است که می‌تواند مشکل موقعیت‌یابی شما را حل کند.

حالا نوبت شماست!!

توضیح دادیم که چگونه از موبایل به جای ردیاب خودرو استفاده کنید. تجربه خودتان را در این مورد به اشتراک بگذارید. با این کار، سایر کاربران می‌توانند خیلی آسان‌تر و سریع‌تر از موبایل خودشان به عنوان ردیاب استفاده کنند. همکاران ما خیلی سریع دیدگاه شما را منتشر می کنند.