امروزه از ردیاب خودرو در خودرو های عمومی و شخصی استفاده زیادی می شود. ممکن است شما نیز به این نکته مشکوک شده باشید که در خودروی شخصی و یا اداری شما نیز ردیاب قرار داده شده باید. نحوه پیدا کردن ردیاب خودرو در خودروهای شخصی بسیار ساده است. در این مقاله ما چندین روش را به شما آموزش خواهیم داد.

 اصلا چطور میتوان فهمید یک ماشین ردیاب دارد؟

نحوه پیدا کردن ردیاب خودرو بر اساس استفاده از یک سری وسایل و ابزار اولیه به راحتی امکان پذیر است. شما برای پیدا کردن ردیاب خودرو می توانید از چراغ قوه، زیر انداز و آینه های مکانیکی استفاده کنید.

در واقع با استفاده از این ابزار می توانید زیر خودرو را بررسی کنید. با یک بررسی ساده در زیر خودرو میتوان ردیاب را پیدا کنید. البته این در صورتی است که ردیاب خودرو در زیر آن جاسازی شده باشد. نحوه پیدا کردن ردیاب خودرو به نوع آن و جاسازی آن بستگی دارد و در بعضی مواقع شما می توانید به راحتی آن را پیدا کنید.

آموزش نحوه پیدا کردن ردیاب خودرو در مدل های مختلف خودرو
آموزش نحوه پیدا کردن ردیاب خودرو در مدل های مختلف خودرو

اصلا می توان وجود ردیاب را تشخیص داد؟

نحوه پیدا کردن ردیاب خودرو در خودرو های شخصی با خودرو های غیر شخصی و عمومی کمی تفاوت دارد. در خودرو های شخصی شما می توانید با اندکی جست و جو ردیاب را به راحتی پیدا کنید؛ اما در خودرو های عمومی این کار کمی دشوار تر خواهد بود.

برای پیدا کردن ردیاب بهتر است از بهترین محل های نصب آن نیز با خبر باشید. برای همین پیشنهاد می‌کنیم مقاله نحوه نصب ردیاب خودرو را مطالعه کنید.

خودرو هر چه بزرگتر باشد پیدا کردن ردیاب ممکن است سخت تر باشد. در خودرو های بزرگتر و یا حتی خودرو های شاسی بلند پیدا کردن ردیاب ممکن است دشوار تر باشد.

دلیل این دشواری وسیع بودن حجم جست و جو در بدنه و بخش های مختلف خودرو است. همچنین در خودرو های پیشرفته امروزی از قطعات زیاد الکترونیکی استفاده می شود که حتی مکانیک ها هم با انها اشنایی ندارند. مخصوصا این قطعات در خودرو های خارجی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد؛ اما این موارد دلیل این نمی شود که نتوانید ردیاب را پیدا کنید.

پیدا کردن ردیاب خودرو تشخیص آن ممکن است در برخی موارد بسیار آسان و در برخی موارد بسیار مشکل باشد. شما میتوانید با بررسی دفترچه راهنمای خودرو به راحتی بخش های مختلف خودرو را بررسی کنید.

همین طور اگر به دفترچه برق کشی داخلی خودرو درستی داشته باشید می توانید مسیر عبور سیم ها و قطعات برقی خودرو را مشخص کرده و به راحتی قطعات اضافی و مسیر های سیم کشی دستکاری شده را پیدا کنید.

معرفی چند تا از سریع ترین راه ها برای پیدا کردن ردیاب

نحوه پیدا کردن ردیاب خودرو را می توان به چند صورت انجام داد. ساده ترین روش را می توان بازرسی خودرو نامید اما با این حال چندین روش و راه برای پیدا کردن سریع ردیاب خودرو وجود دارد.

روش اول: بدنه خودرو را به دقت بازرسی کنید

پنهان کردن ردیاب در بدنه خودرو
جی پی اس خودرو معمولاً در این قسمت ها نصب می شود

اینکه بتوان ردیاب را در بدنه خودرو پیدا کرد خیلی راحت است. برای انجام این کار باید بازرسی را از بدنه خودرو شروع کنید. ردیاب ها انواع مختلفی دارند. یکی از مدل های معروف ردیاب ها مدل های سیمی و آهنربایی است.

پیدا کردن ردیاب ماشین در بازرسی بدنه به این صورت است که باید زیر کاپوت، زیر گلگیر ها و کنار لاستیک ها بررسی کنید. برخی از مدل های ردیاب شبیه به قطعات داخلی خودرو هستند.

این مدل ردیاب ها معمولا به بدنه خودرو چسبیده و به دلیل ماهیت فلزی بدنه خودرو به راحتی به آن متصل می شوند.

پیدا کردن ردیاب ماشین
بهتر است از چراغ قوه برای پیدا کردن جی پی اس ماشین استفاده کنید.

تذکر مهم: به چشمان خود اعتماد نکنید، سعی کنید اولا در روز دنبال ردیاب باشید و دوما اینکه از چراغ قوه برای بررسی دقیق ردیاب استفاده کنید.

روش دوم: کابین خودرو را بررسی کنید

بعد از اینکه بدنه خودرو را با دقت بررسی کردید، حالا باید به جان کابین خودرو بیفتید. اگر ردیاب را در بدنه خارجی خودرو پیدا نکردید به سراغ کابین داخلی خودرو بروید.

ردیاب های داخلی خودرو نیاز به استفاده از برق خودرو دارند و این به معنی سیم کشی برای ردیاب خودرو است. نحوه پیدا کردن ردیاب خودرو در داخل کابین به این صورت است که باید بخش هایی که دارای پورت برق هستند را بررسی کنید.

زیر داشبورد یا بخش فرمان خودرو یکی از محل هایی است که برای پیدا کردن ردیاب خودرو باید بگردید. داخل بدنه درب ها، زیر صندلی های برقی، داخل داشبورد و حتی صندوق عقب یکی از محل هایی است که برای قرار دادن ردیاب خودرو مورد استفاده قرار می گیرد.

روش سوم: از دستگاه های مخصوص این کار استفاده کنید

آشکار کننده سیگنال
از دستگاه آشکار کننده سیگنال استفاده کنید

استفاده از آشکار کننده سیگنال را می توان یکی از سریعترین راهکار ها برای پیدا کردن ردیاب دانست. آشکار کننده سیگنال در واقع دستگاهی است که می تواند محل انتشار و ارسال و دریافت امواج مغناطیسی را مشخص کند.

نکته مهمی که باید تاکید کنیم این است که حتی اگر از دستگاه های مخصوص این کار برای پیدا کردن ردیاب استفاده می کنید، باز هم یک مرحله بصورت دستی دنبال ردیاب بگردید. چون روش هایی وجود دارد که می توان به کمک آن وجود ردیاب را مخفی کرد.

نکته مهم این است که آشکار کننده سیگنال را نباید با ضدردیاب اشتباه گرفت.

ضد ردیاب ها در واقع به نوعی در عملکرد ارسال سیگنال ردیاب ها اختلال ایجاد می کنند؛ اما آشکار کننده فقط می تواند محل ارسال سیگنال را مشخص کند. استفاده از آشکار کننده سیگنال یکی از رایج ترین موارد پیدا کردن ردیاب در انواع خودرو ها است. حتی ردیاب هایی که در داخل خودرو و بخش هایی مانند زیر کاپوت و نزدیک موتور نصب می شوند.

روش سوم: جعبه فیوز خودرو جاساز خیلی خوبی برای ردیاب است

پیدا کردن جی پی اس
داخل جعبه فیوز خودرو مکان خوبی برای پنهان کردن ردیاب است

این مورد نیاز به توضیح خاصی ندارد، هدف فقط تاکید این است که این بخش از خودرو به دلیل اینکه قطعات ریز و درشت زیادی دارد ممکن است جاسازی ردیاب زیاد به چشم نیاید.

پیشنهاد می کنم اگر ردیاب را در خودرو تان پیدا نکردید کل این قسمت را باز کنید و تک تک قطعات آن را به دقت بررسی کنید.

روش چهارم: از یک کارشناس که متخصص در این زمینه است، کمک بگیرید

برخی از ردیاب ها بسیار پیشرفته هستند و برای پیدا کردن آنها باید از افراد حرفه ای و متخصص کمک بگیرید. این نوع ردیاب ها دقیقا شبیه به قطعات خودرو ساخته شده اند و در بخش هایی قرار می گیرند که شما فکر میکنید این قطعه بخشی از لوازم اصلی خودرو است.

معمولا این نوع ردیاب ها در داخل کاپوت خودرو و کنار دیگر قطعات خودرو قرار می گیرند. حتی پیدا کردن این قطعات برای مکانیک ها نیز دشوار است.

در برخی از مدل های ردیاب از سیگنالهای متفاوتی استفاده می شود و در نتیجه توسط آشکارساز سیگنال هم نمی توان آنها را شناسایی کرد.

در این مواقع شما باید از افراد متخصص و حرفه ای استفاده کنید. این متخصصان می توانند با ابزار های حرفه ای و خاص خود محل ردیاب را به صورت دقیق مشخص کنند. نحوه پیدا کردن ردیاب خودرو با استفاده از متخصصین ممکن است نسبت به موارد قبلی زمان بر تر و هزینه بر تر باشد.

روش پنجم: آیا واقعا همه جای خودرو را بررسی کردید؟

این نکته این قدر مهم بود که تصمیم گرفتم به عنوان نکته مستقل عنوان کنم، در خودرو شما کلی نقطه کور وجود دارد که ممکن است به فکرتان نرسد.

نحوه یافتن ردیاب خودرو
تمام خودرو را با دقت بررسی کنید

مثلا یکی از بخش هایی از خودرو که شاید نادیده گرفته شود، صندوق عقب، جای مخزن CNG و… است. برای همین پیشنهاد می کنیم برای بررسی یک چک لیست درست کنید و بخش هایی را که باید بررسی کنید را یادداشت کنید. و سپس شروع به پیدا کردن ردیاب کنید.

چه ردیاب هایی را نمی توان پیدا کرد؟

ردیاب ها به دو صورت سیمی و بیسیم ساخته می شوند. در کل ردیاب ها برای فعالیت نیاز به انرژی الکتریکی دارند و یا این انرژی از طریق برق خودرو تامین می شود و یا از طریق باتری که در هر صورت برای اتصال به این بخش ها نیاز به سیم کشی است. تقریبا همه مدل های ردیاب را می توان با کمی جستجو پیدا کرد.

معمولا مدل های ارزان تر که با نام جی پی اس خودرو هم شناخته می شود باید به برق داخلی خودرو متصل شوند و از برق باتری تغذیه کنند در نتیجه باید سیم کشی خودرو را تغییر دهند. به همین دلیل هم می توان با بررسی خودرو به راحتی وجود ردیاب را تشخیص داد.

در مدل های گران تر ممکن است هیچ تغییری در بخش سیم کشی خودرو ایجاد نشود و یا ردیاب دارای باتری داخلی باشد که در این صورت باید از آشکار ساز ها و افراد خبره در این زمینه کمک گرفت. افرادی که با برق کشی خودرو اشنایی کامل داشته باشند و قطعات برقی خودرو را به خوبی بشناسند می توانند به راحتی انواع مختلف ردیاب خودرو را کشف و پیدا کنند.

جمع بندی

برای پیدا کردن ردیاب خودرو شما می‌توانید از متخصصان نیکان جی پی اس با مشاوره رایگان نیز کمک بگیرید. همچنین برای آشنایی با انواع ردیاب خودرو نیز می‌توانید به صفحه اصلی سایت نیکان جی پی اس مراجعه کنید.